Programování a robotika

Stejně důležité jako ovládat cizí jazyk či pružně a logicky reagovat je také umět hledat a testovat různé postupy, pečlivě formulovat, vybírat nejvhodnější řešení a pracovat s digitálními technologiemi. Jelikož si toto uvědomujeme, zahájili jsme hlubší vzdělávání dětí v oblasti informatického myšlení, robotiky a programování a to nad rámce hodin IT. 

Přechod na „novou informatiku“ zahajujeme zaváděním nadstandardních aktivit ve formě robotických a programovacích kroužků a zrevidovanou výukou IT již od třetí třídy. Plný přechod pak plánujeme o rok dříve, než je povinné a s konceptem výuky IT, logiky, programování a technologií již pro každý ročník ZŠ. Současně je od letošního roku nabízen program rozvoje IT myšlení a programování (s prvky Hejného matematiky pro MŠ) i předškolákům z naší partnerské MŠ. Plánujeme tak systematické vzdělávání na 6 let.

Počítače, tablety a mobilní IT učebna

 

  • V roce 2021 jsme došli k úplně revizi a obnově počítačového vybavení školy. Veškeré stolní počítače jsou nyní dotekové a jsou umístěny v kmenových třídách a anglické učebně 1-3 ročníku. Žáci 3-5.třídy mají možnost využít mobilní notebookovou učebnu, díky které mají mohou pracovat při hodinách IT na školních noteboocích v poměru 1:1. 
  • V anglické učebně je trvale umístěno 16 tabletů využívaných k výuce. 
  • Dalších 20 NETbooků je mobilně používáno převážně ve 4. a 5.třídě

 

Roboti a programování 

Máme k dispozici velké množství programovatelných robotů a pomůcek. To nám umožňuje věnovat se robotice a programování i během distanční výuky, kdy jsou roboti žákům zapůjčeny a společně pak programujeme online.

  • 5 robotů DASH
  • 3 roboti DOT a k nim veškeré příslušenství (launcher, xylophone, atd).
  • školní sada 6 Blue Bot robotů a vybavení k nim
  • školní sada Ozobotů (16ks)
  • školní sada Sphero mini (16ks)
  • několik Mbotů (ultrasonické senzory a pokročilé programování)

Bastlení a tvorba vlastních robotů

Nejstarší žáci si budou moci vyzkoušet vlastní bastlení, kdy si některé své roboty sestavíme  a sami naprogramujeme. Využijeme tak micro počítače, shieldy, servomotorky, různé senzory a spojovací materiál. Zabrousíme tak do světa Arduina a jeho možností 

3D tisk

Využijeme i 3D tiskárnu Průša i3 IMK, na které si děti vytisknou vlastní modely vytvořené v grafickém a modelovacím programu TinkerCAD

Některá témata a vzdělávací oblasti z oboru IT:

Algoritmické a informatické myšlení

Programování a robotika

Počítačová a online bezpečnost

Video, jeho nahrávání a úprava

Zvuk a jeho úpravy (střih, efekty, školní radio či rozhlas)

Programovací jazyk Scratch (Scratch JR, Scratch, MBlock)

Blokové programování (Dash a Dot, Blue Bot, Sphero)

Želví grafika (LOGO, Shapetracer)

Prezentace, Word processing, 

Animace

Vývoj a programování jednoduchých her 

Hodiny IT a kroužky

Děti mají možnost se účastnit hned několik různých kroužků či aktivit, zaměřených právě na programování a robotiku, a celosvětových programovacích výzev (The Hour of Code, Wonder League Robotics Competition)

  • Programování s Emilem pro 2 .třídu

Licencovaný systém výuky programování na ZŠ

  • Robotika a programování pro 4. a 5. třídu (včetně bastlení s Arduinem, 3D tisku a dalších témat dle zájmu dětí)
  • Rozvoj informatického myšlení a robotika pro 1.třídu a MŠ
  • GATE 12 a GATE 345

Programování v rámci aktivit pro nadané děti z 1. až 5. třídy

Více v sekci Kroužky.

 

 

Computer Science Week and The Hour of Code 2020

Miliony studentů na celém světe se v týdnu od 7-13. prosince 2020 zapojilo do mezinárodní výzvy „The Hour of Code“, která je součástí celosvětového týdne informatiky a programování. Přijali jsme tedy pozvání Billa Gatese, Marka Zuckerberga, Shakiry , Sereny Williams a dalších osobností a přidali se tak mezinárodní hodině programování (v anglickém jazyce – jak jinak). A proč? Protože Každý student by měl mít příležitost učit se informatiku. Pomáhá to v něm rozvíjet schopnost řešit problémy, logiku a kreativitu. Jsme přesvědčení že algoritmické myšlení je základem pro zvládnutí mnoha úkolů v životě a informatika dává dětem výborný základ pro budoucnost.

Do akce se zapojily všechny třídy školy a programovat tak mohli jak prvňáci, tak páťáci. Mladší děti programovaly bobra a učily ho správně stavět hráz, okousávat dřevo na požadovanou délku, nebo také míchat koktejly pro zvířátka (využily jak proměnné tak smyčky). Starší děti se rozdělily na skupiny Minecrafťáků a Disco Party tanečníků. Pokročilejší programátoři pak využili i aktivity programovacích jazyků Scratch či Pascal. Hodiny programování se moc vydařily a mnoho dětí pokračovala v programování i doma. Páťáci tak například naprogramovali vlastní minihry, které pak sdíleli se spolužáky přes Google Classroom. Někteří prvňáci ještě teď programují hladovou opičku 😊

Součástí týdne informatiky však nebylo jen programování, ale i seznámení se s virtuální realitou. Celá škola si tak vyzkoušela pohyb ve virtuálním prostředí a každý kdo chtěl, si mohl zahrát Beat Saber - ve světe populární VR hudebně pohybovou hru českých tvůrců. Virtuálka vzbudila u dětí ( a ne jen u nich) obrovský zájem a tak jsme týden informatiky nakonec protáhli i do dalších dní.

Po skončení projektu je více než jasné, že příští rok se budeme účastnit také. Snad nám situace dovolí využít i lokální odborníky a nadšence, pozvat je do tříd a celý týden ještě více ozvláštnit.